Методичний посібник


ВИКОРИСТАННЯ  ДИДАКТИЧНИХ  ІГОР  НА УРОКАХ  МАТЕМАТИКИ  У  1-2  КЛАСАХ






Вступ

  Ефективними засобами збудження живого інтересу до вивчення навчального матеріалу в початкових класах поряд з різними іншими методами є дидактичні ігри. Гра переключає довільну увагу дітей на навчальний процес, на розв’язування навчальної задачі. Вона спонукає учнів до виконання більшої кількості різних вправ, сприяє набуттю більш міцних свідомих знань, умінь і навичок. Такі уроки допомагають учителю урізноманітнювати роботу, знімають напруження від звичної навчальної діяльності, переключають увагу школярів; вони є цінним засобом виховання розумової активності дітей, що активізує психологічні процеси, викликає в учнів живий інтерес до процесу пізнання. На таких уроках діти долають більші труднощі та тренують свої сили.

Як показує практика, новий матеріал, викладений в ігровій формі, з наступними проведеннями практичної роботи дає кращі результати, ніж традиційна форма викладення матеріалу.

В.О. Сухомлинський писав: «Без гри немає і не може бути повноцінного дитячого розвитку. Гра — це величезне світле вікно, крізь яке в духовний світ дитини вливається життєдайний потік уявлень, понять... Гра це іскорка, що запалює вогник допитливості».

Гра – це  творчість,  гра – це  праця.  В  процесі  гри  у  дітей виробляється  звичка  зосереджуватися,  мислити  самостійно, розвивається  увага,  прагнення  до  знань.  Захопившись,  діти  не помічають,  що  вчаться:  пізнають,  запам’ятовують  нове,  орієнтуються  в  незвичних  ситуаціях,  поповнюють  запас  уявлень,  понять,  розвивають  фантазію.  Навіть  найпасивніші  діти включаються  в  гру  з  величезним  бажанням,  докладаючи  всіх зусиль, щоб не підвести товаришів по грі. Під час гри діти, як правило, дуже уважні і дисципліновані.

  Чому гра так подобається дітям? Тому, що вона дарує дітям радість і захоплення, пробуджує у душі кожного з них добрі почуття, роздмухує вогник дитячої думки і творчості. В  наш  час  гра  набуває  більш  продуктивного,  широкого  та масового  характеру  завдяки  застосуванню  ІКТ,  що  допомагають ефективно  ввести  ігрові  ситуації  в  навчально-виховний  процес, дають  можливість  вчителю  побудувати  урок  з  використанням комп’ютерних ігор,  збагатити його  цікавими  моментами  та необхідними знаннями.

Розділ І

Методичні рекомендації щодо використання дидактичних ігор на уроках математики у 1-2 класах

Кожна дидактична гра складається з пізнавального і виховного змісту, ігрового завдання, ігрових дій, ігрових та інформаційних відношень. Пізнавальний і виховний зміст – те, чого педагог бажає досягнути, заради чого організовує гру. Це дається в ігровому завданні, яке зацікавлює дітей.

Вводячи гру в заняття, вчитель дбає про те, щоб основне дидактичне завдання гри відповідало навчальній меті уроку. Гра готує дітей до подолання навчальних труднощів. Під час ігрової діяльності роз­вивається мислення, увага, пам'ять, ініціативність, інтелект дитини, ЇЇ самостійність, виявляються творчі здібності учнів.

Дидактичні ігри у кожному конкретному випадку вимагатимуть від учнів уміння аналізувати, робити  висновки, зіставляти, групувати, застосовувати набуті знання на практиці.

Дидактична гра викликає позитивні емоції у ставленні до навчальної діяльності, до її змісту, форм і методів реалізації, сприяє розвитку пізнавального інтересу. Увага школярів передусім спрямована на ігрову дію.

До використання гри слід підходити творчо. Учитель може змінити правила гри, враховуючи підготовленість учнів даного класу.

 Використовуючи ігровий метод навчання, необхідно дотримуватись таких основних вимог:

ігрове завдання має збігатися з навчальним;

зміст має бути посильним для кожної дитини;

підсумок гри  має бути чітким і справедливим.


Методика використання ігор на уроках математики
Місце гри па уроці.
Гру можна починати на уроці, коли учнями засвоєно мінімум матеріалу. Починаючи гру, вчитель має усвідомлювати, які знання він буде закріплювати у дітей, які розвиватиме вміння та навички.
На якому етапі уроку треба проводити конкретну гру? Це залежить від її характеру і мети. Спокійні ігри можливі на будь-якому етапі. Жваві — наприкінці уроку, оскільки школярі під час такої гри сильно збуджуються.
Вибір гри для уроку.
Важливим критерієм є доступність гри для учнів певного віку, відповідність їхнім потребам та інтересам. Гра має бути посильною і водночас створювати певні труднощі, які потребують залучення уваги, пам'яті.
Усі дидактичні ігри передбачають мовленнєві дії, інколи з рухами, мімікою, із використанням предметів, малюнків і т. ін.
Організація гри.

Перед початком гри вчитель повідомляє, на якому матеріалі вона буде проводитись, і тоді ж попереджає про можливі проблеми. Вчитель повідомляє завдання і пояснює правила гри, показує зразок того, як треба виконувати ігрові дії. Не можна починати гру, не впевнившись, що всі учні зрозуміли, що треба робити, що від них вимагається.
Учитель здійснює контроль за дотриманням правил гри. Інколи призначає контролерів, якщо цього вимагає хід гри.
Проведення гри.
У процесі гри вчитель повинен проявляти максимум уваги, тактовності, доброзичливості до учнів.
Особливу увагу слід приділяти збудливим і вразливим дітям. Не треба змушувати їх виконувати творчі завдання, якщо вони не хочуть.
Важливо додержуватись темпу і ритму проведення гри.
Багато ігор проводяться як змагання команд. У цьому випадку обираються капітани команд. Вони здійснюють контроль за правильністю розв'язання, порядком. До кожної команди краще включити школярів із різною підготовкою, щоб команди мали приблизно рівні сили.
Підбиття підсумків гри.
Для гри на уроці відводиться 5—8 хвилин. По закінченні гри підбиваються підсумки, оголошуються переможці. Вчитель нагадує, який матеріал треба повторити, щоб здобути перемогу наступного разу.


В цьому методичному посібнику я пропоную  дидактичні ігри, виготовлені власноруч, які  використовую у своїй практиці  під час повторення і узагальнення вивченого матеріалу. Я практикую уроки-казки, уроки-подорожі з використанням сучасних комп'ютерних технологій.


Розділ ІІ
Математичні ігри з використанням комп'ютерних технологій  у 1-2 класах

1.  Порядкова лічба  1-10. Гра «Зайчик-листоноша».
Мета: формувати навички порядкової лічби в межах 10, вчити знаходити місце кожного числа  у натуральному ряді чисел, розвивати кмітливість та увагу.

Зміст гри. На екрані монітора  розкидані листи з номерами від 1 до 10. Учень, натискаючи лівою кнопкою миші на листі (за порядком лічби),«відправляє» листи в скриньку.

2.  Вивчаємо склад чисел 3-10. Математичні ігри на засвоєння складу чисел.

Математична гра «Засели будиночок»
Мета: засвоїти склад чисел 3-10, розвивати мислення і кмітливість, виховувати інтерес до математики.


 




Зміст гри. Математична гра «Засели будиночок»  розроблена для дітей першого класу для закріплення теми «Склад числа».  Суть гри полягає в тому, щоб визначити, в якій квартирі проживає тваринка. А для цього потрібно правильно визначити склад числа і перетягти число від тваринки у вільне вікно будинку.
    Для цього натискаємо лівою кнопкою миші на число   біля тваринки, і не відпускаючи кнопку, перетягуємо  у вікно. Якщо всі цифри від тваринок зайняли місця у вікнах, то нажимаємо кнопку «Перевірити». Щоб перейти на інший рівень, потрібно повернутися в меню, натиснувши на кнопку «Меню».

Математична гра «З якого дерева впала грушка»
Мета: вчити учнів розв'язувати приклади на додавання на основі складу чисел 5 і 6, розвивати мислення і кмітливість, виховувати інтерес до математики.

Зміст гри.  Учню потрібно порахувати приклад, записаний на грушці, і перетягнути грушку на дерево з відповідним числом.

3.   Дидактичні ігри на закріплення усного додавання і віднімання чисел у межах 100.

Гра «Математичні пригоди з губкою Бобом»
Мета: закріпити навички усного додавання і віднімання чисел у межах ста з переходом через десяток, розвивати кмітливість, мислення, увагу, виховувати любов до математики.
   Зміст гри. Математична гра розроблена у вигляді тесту. Учню потрібно обчислити приклад, знайти правильну відповідь, натиснути на ній лівою  кнопкою миші і, утримуючи, перетягнути до прикладу після знаку «=» та відпустити кнопку миші. Після цього натиснути на кнопку «Перевірити», щоб  дізнатися результат перевірки, і перейти до наступного прикладу. Гра має два рівні. Пройшовши перший рівень, можна повернутися на початок гри або перейти до другого рівня.


Математична гра «Футбольна естафета»
Мета: закріпити вміння виконувати дії на додавання і віднімання, розвивати кмітливість, мислення, виховувати товариськість, почуття колективізму.
Зміст гри. Вчитель розвішує малюнок футбольного поля з чотирнадцятьма футболістами, ділить клас на дві команди (лівий та правий ряди, або перший і другий варіанти), кожній команді видає по естафетному м’ячу (малюнок м’яча, або невеличкий м'ячик), та повідомляє правила гри. Потім учні дають назви командам і розпочинається гра.
 

 Гра починається з середини поля. На дошці біля футболістів з номерами 12 і 15 встановлюється м’яч (малюнок м’яча) і вивішується приклад. Гру починають учні, які тримають естафетні м’ячі. Їх задача полягає в тому, щоб якомога швидше розв’язати приклад і підняти руку. Учень, який швидше підняв руку і правильно розв’язав приклад, «перехоплює» м’яч,  «передає» в зону захисту команди суперників (якщо приклад розв’язано неправильно, то гравець з естафетним м’ячем іншої команди отримує право виправити відповідь розв’язуваного прикладу). Зона захисту команди «Ерудит» (в синіх футболках) ‒ це пари гравців з номерами 20 ‒ 19 і 5 ‒ 7, а команди «Знавців» (в червоних футболках)  ‒ футболісти з номерами 15 ‒ 18 та 11 ‒ 17.

Якщо, наприклад, правильну відповідь дала команда «Ерудит», то м’яч з середини футбольного поля встановлюється в зону захисту між парами футболістів  15 ‒ 18 або 11 ‒ 17, а естафетні м’ячі передаються наступним учням в кожній із команд. На дошці вивішується другий  приклад, і вже інші гравці змагаються в цьому поєдинку. Якщо і на цей раз виграла команда «Ерудит», то м’яч встановлюється в зону атаки між воротарем команди «Знавців» під номером 1 та нападаючим «синіх» під номером 14, а естафетні м’ячі передаються іншим учням.
Якщо команда «Ерудит» виграє і в цьому поєдинку, то зараховується гол, рахунок стає 1 ‒ 0, і гра починається з середини поля. А якщо ж цей поєдинок виграв «воротар» (учень із команди «Знавців»), то м’яч повертається в зону захисту (між парами футболістів  15 ‒ 18 або 11 ‒ 17 на малюнку футбольного поля), і  гра продовжується.
Виграє та команда, яка «забиває» більше голів.
4. Вивчаємо таблиці множення і ділення, граючись.
Математична гра «Потяг»
Мета: закріпити знання таблиць множення чисел 2 і 3, розвивати мислення та кмітливість.

   Зміст гри. Біля кожної тваринки знаходиться приклад. Щоб визначити, на якому місці буде їхати тваринка, потрібно обчислити приклад і перетягнути тваринку до вікна з відповідним номером. Для цього натискаємо лівою кнопкою миші на тваринку біля прикладу, і не відпускаючи кнопку, перетягуємо її до вікна. Після цього відпускаємо кнопку миші, і тваринка з’явиться у вікні вагона.
Математична гра «Засели будиночки»
Мета:  закріпити знання таблиці ділення на 2, розвивати мислення та кмітливість, виховувати любов до природи. 
Зміст гри. Біля кожної тваринки знаходиться приклад. Щоб визначити, в якому будиночку живе тваринка, потрібно обчислити приклад і перетягнути тваринку до її будиночка з відповідним номером. Для цього натискаємо лівою кнопкою миші на тваринку біля прикладу, і не відпускаючи кнопку, перетягуємо її до будиночка. Після цього відпускаємо кнопку миші.







Розділ ІІІ
розробки уроків з використанням
дидактичних ігор

1 клас
Математичні пригоди Колобка

Тема. Перевір свої знання. Узагальнення і систематизація знань учнів.
Мета. Закріпити і узагальнити вивчений матеріал з теми «Додавання і віднімання в межах 10». Розвивати творче мислення школярів, пам'ять, мислення, кмітливість, спостережливість. Виховувати інтерес до математики, охайність, старанність, працелюбність, бажання допомогти друзям.
Обладнання. Схеми до задач, зображення персонажів казкових героїв казки “Колобок”, малюнок сонечка, мультимедійна презентація.
 Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.
Форма уроку: урок-казка.

Хід уроку
І. Організація класу.
До роботи на урок
Кличе нас усіх дзвінок.
Тож тихесенько сідайте,
Працювати починайте.

Усміхніться всім навколо:
Небу, сонцю, квітам, людям,
І тоді обов’язково
День усім веселим буде.
 – Яке красиве сонечко завітало до нас – таке воно лагідне, привітне, посміхається до вас, а ви сьогодні такі красиві, як квіти. Все живе повертається до сонця, до тепла. Так і ви, напевне, будете тягнутися до знань, і допоможете мені провести урок математики.
Отже, сьогодні у нас незвичайний урок, урок-казка.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
– Сьогодні ми повторимо вивчений матеріал, будемо розв’язувати приклади і задачі. А допоможуть нам у цьому герої казки, яку ви всі добре знаєте. Яка це казка? (Колобок) (Вчитель показує зображення Колобка).

ІІІ. Повторення вивченого матеріалу.
1) Бесіда.
– Згадайте початок казки. Хто попросив бабу спекти колобка?
 –Та він недовго був у хаті. Скочив на підвіконня, та й покотився до воріт. А ворота були незвичайні, на них приклади записані. Хто розв’яже приклади правильно, перед тим вони і відкриються. Наш Колобок у школі не вчився, математики не знає. Допоможемо йому?
2) Гра «Відчини ворота».
Зміст гри.
Двоє учнів розв’язують приклади на воротах (хто швидше), інші перевіряють правильність розв’язання. Якщо учень правильно розв’яже приклади, ворота відчиняються.


3) Бесіда.
Відчинились ворота. І покотився Колобок далі. Котиться, котиться, а назустріч йому…хто? (Заєць)



Заєць йому і каже:
– Колобок, Колобок, я тебе з’їм.
– Не їж мене, я тобі пісеньку заспіваю, – відповів Колобок.
– Знаю я твою пісеньку, краще допоможи мені завдання зробити.
Діти, допоможемо Колобку?
4) Робота з підручником (с.86).


Завдання 1.
Порівняй.
4 – 3 + 3 < 9               7…5 – 2                  8 – 8 …8
2 + 6 – 2 = 6               4…9 – 5                10 + 0…10

Завдання 2.
Гра «Хто швидше».

Збільш число на 2.                     
0
5
7
4
1
3






+ 2


Зменш число на 2.
10
2
6
4
5
8






- 2

        
5) Каліграфічна хвилинка.
Вчитель.
– Молодці, діти, допомогли Колобку.
І побігли Зайчик і Колобок по лісовій стежині. За те, що наші друзі правильно розв’язали завдання, їм видали квитки на автобус. Зайчик отримав 7 місце, а Колобок – 8.

 

– А зараз ви каліграфічно напишете у своїх зошитах цифру 7 і цифру 8 (по одному рядку).
– Молодці, діти, справились з завданням. Зайчик і Колобок зможуть далі поїхати на автобусі. А поки наші звірята подорожують, ми відпочинемо.
6) Фізкультхвилинка.
Один, два, три, чотири, п’ять,
Час прийшов нам спочивать.
Тож піднімем руки вгору,
Ніби глянемо на зорі.
А тепер всі руки в боки,
Як зайчата – скоки-скоки!
Десять, дев’ять, вісім, сім,
Час рушати нам усім.
Тож сміливо йдіть у путь –
Нові зустрічі нас ждуть.

7) Робота над задачами.
Вчитель.
– На зупинці наші друзі вийшли з автобуса і пішли далі. А тут їм назустріч іде Вовк.






– Колобок, Колобок, я тебе з'їм.
– Не їж мене, я тобі пісеньку заспіваю, – відповів Колобок.
– Знаю я твою пісеньку, краще допоможи мені розв’язати задачу і накреслити відрізки, а то я тебе з’їм.
Зажурився Колобок, боїться, що  з’їсть його Вовк.
– Давайте йому допоможемо.


Аналіз задач.
Задача 1.
– Яка довжина першого відрізка? (9 см.)
– Що сказано про другий відрізок?
– Як знайти довжину другого відрізка?
9 – 4 = 5 (см.)
Побудувати відрізки до задачі.

Задача 2.
– Яка довжина першого відрізка? (4 см.)
– Яка довжина другого відрізка? (9 см.)
– Що запитується в задачі?
– Як дізнатися, на скільки сантиметрів другий відрізок довший, ніж перший?
9 – 4 = 5 (см.)

Вчитель.
– Молодці, діти, виручили Колобка. А тим часом Зайчик з Колобком зустріли в лісі Ведмедя.


Ведмідь каже:
  Колобок, Колобок, я тебе з’їм.
  Не їж мене, я тобі пісеньку заспіваю, – відповів Колобок.
  Знаю я твою пісеньку, краще допоможи мені розв’язати задачу.
  Допоможемо Колобку?

Задача №5 (с.86).
У класі було 9 вазонів. Чергові полили 5 вазонів. Скільки вазонів їм залишилося полити?
Аналіз задачі.
– Скільки було у класі вазонів?
– Скільки вазонів полили чергові?
– Що запитується у задачі?
– Як взнати, скільки вазонів їм залишилося полити?
Запис у зошитах.
9 – 5 = 4 (в.)
Відповідь: 4 вазони.
8) Логічні завдання.
«Які висловлювання істинні, а які – хибні».
Вчитель.
– І цю перешкоду здолав Колобок, ви йому допомогли. Молодці! Тепер Колобку ніякі завдання не страшні, навіть зустріч із Лисицею. Та ось вона тут як тут.
– Колобок, Колобок, я тебе з’їм, якщо не виконаєш завдання,– каже Лисиця.

А завдання у Лисички були хитрі. Щоб зробити їх, вам потрібно пригадати, які висловлювання істинні, а які – хибні.
Гра «Переплутанка».
Геть усе, усе на світі
Переплутав хлопчик Вітя.
Каже: «Діти вчаться в полі,
А комбайн працює в школі.
Всіх людей стрижуть в лікарні,
А лікують в перукарні.
Ми книжки берем в аптеці,
Ліки – у бібліотеці».
От який Вітьок дивак!
Ти ж бо знаєш – це не так!

– Які це були висловлювання – істинні, чи хибні?
– А тепер зробимо їх істинними.

Діти звісно вчаться в … (школі),
А комбайн працює в … (полі).
Ми лікуємось в … (лікарні),
А стрижемось в … (перукарні).
Ліки беремо в … (аптеці),
А книжки – в …(бібліотеці).

– Тепер нам легко виконати завдання Лисички.
Завдання 6 (с. 86).
Гра «Істинне-хибне».
Якщо висловлювання істинне, діти плескають у долоні, а якщо хибне – розводять руками.
Влітку йде сніг.
Всі пташки літають.
Одеса – столиця України.
Дніпро – це річка.
9) Робота з геометричним матеріалом.
Вчитель.
Молодці, діти, справилися з завданням. Але Лисичка не хоче відпускати Колобка, дає важчі завдання.
Завдання 7 (с. 86).
– Який квадрат складається з трикутника і п’ятикутника?
Відповідь:





 Повторення назв геометричних фігур.
Вчитель.
– В казці ми різних звірят зустрічали, кого з них
малюнки оці нагадали?
– Із яких геометричних фігур склали цих звірят?

 

 







IV. Підсумки уроку.
Вчитель.
– Молодці, діти, допомогли Колобку. Шкода Рудій відпускати його, та робити нічого. З вашою допомогою впорався Колобок з усіма завданнями.
– А чого ж ми сьогодні його навчили? Давайте пригадаємо.
– Чи сподобалась вам наша казкова подорож? Що вам найбільше сподобалось?
  
2 клас

Тема. Повторення таблиць множення числа 2 та ділення на 2. Розв’язування задач на множення і ділення.
Мета. Повторити таблиці множення числа 2 і ділення на 2. Формувати уміння розв’язувати задачі. Розвивати творче мислення школярів, пам'ять, спостережливість. Виховувати інтерес до математики, охайність, старанність, працелюбність, любов до природи.
Обладнання. Картки для індивідуальної роботи, схеми до задач, зображення звірів, комп’ютерні ігрові програми.
Тип уроку: урок повторення і закріплення вивченого матеріалу.
Форма уроку: урок-подорож.

Хід уроку
І. Організація класу.
Ось і пролунав дзвінок,
Всіх зібрав нас на урок.
Тож тихенько всі сідайте,
Все, що вчили, пригадайте.
Ми сьогодні в казці побуваємо,
Цікавого багато почуємо, дізнаємось.
Нас чекає подорож незвична,
Казкова, ще й математична.
Отож, вирушаємо у путь,
Нас у лісі звірі ждуть.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.
‒ А для того, щоб вирушити в путь, нам треба перевірити, як ви виконали домашнє завдання. Прочитайте відповіді до прикладів 726. Як ви розв’язали задачу
727? Молодці, діти, всі справились з домашнім завданням. А тепер вирушаємо в дорогу.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
‒ Сьогодні діти, ми відправимось до лісової школи. Ми будемо допомагати звірятам розв’язувати приклади і задачі, повторимо таблиці множення і ділення.

ІV. Повторення і закріплення вивченого.
1. Повторення таблиць множення і ділення.
Вчитель.
‒ Отож, вирушаємо у подорож.
‒ На чому поїдемо? (На потязі).
Гра «Розсади звіряток по своїх місцях». Повторення таблиці множення числа 2.
Описание: 22222222224 













Зміст гри.
Біля кожної тваринки знаходиться приклад. Щоб визначити, на якому місці буде їхати тваринка, потрібно обчислити приклад і перенести тваринку до вікна з відповідним номером. Для цього натискаємо лівою кнопкою миші на тваринку біля прикладу, і не відпускаючи кнопку, перетягуємо її до вікна. Після цього відпускаємо кнопку миші, і тваринка з’явиться у вікні вагона.


Вчитель.
‒ Молодці, діти, справились із завданням. Тепер всі звірята зайняли свої місця.
2. Гра «У якому будиночку живе кожна тваринка». Повторення таблиці ділення на 2.
Вчитель.
Описание: 1111114546‒ Ось ми і приїхали до лісу. Звірята тут будуть жити у таких гарних казкових будиночках.













Зміст гри.
Щоб визначити, у якому будиночку живе тваринка, потрібно обчислити приклади на ділення біля кожної тваринки. Далі натиснути лівою кнопкою миші на тваринку біля прикладу, і утримуючи кнопку миші, перетягнути тваринку до будинку з відповідним номером і відпустити кнопку.
3. Каліграфічна хвилинка. Записати результати таблиці множення числа 2 (2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18).
4. Розв’язування прикладів.
Гра «Хто швидше».
Вчитель.
‒ Ми у лісі, друже, глянь,
Повен ліс див-дивувань.
Тут звіряток вчать усьому,
Як у справжній нашій школі.
‒ І от ми у лісовій школі. Тут навчаються звірята. Мудра Сова задала ведмедику і їжачку розв’язати приклади. Давайте подивимось, хто швидше розв’яже: ведмедик чи їжачок.
Допоможемо звіряткам?
Ведмедик                            Їжачок
2 · 6 + 14                              2 ∙ 7 ‒ 8
2 ∙ 9 ‒ 8                                18 + 16 : 2
2 ∙ (17 ‒ 8)                            2 ∙ (13 ‒ 6)
15 + 16 : 2                            18 : 2 + 8
14 : 2 + 9                              24 + 10 : 2
Описание: Ведмедик093324  









3) Фізкультхвилинка.
Лапки в боки, вгору вушка,
Стануть білочки-подружки.
Раз, два, три, чотири, п’ять,
По гілках вони летять.
Кожен ранок на галяві
Спритно роблять вільні вправи.
Раз, два, три, чотири, п’ять,
Люблять білочки стрибать.

4) Робота над задачами.
Вчитель.
Далі лісом ідемо, зустрічі чекаємо.
Діти, а хто це? (показ малюнка білочки). А що вона робить? (Заготовляє на зиму гриби і горішки).
Розв’яжіть задачу.
Описание: Білочка з горішками-2У білочки було 8 горішків, а грибочків – у 2 рази більше. Скільки грибочків було у білочки?






 Аналіз задачі.
‒ Скільки горішків було у білочки?
‒ А що сказано про грибочки?
‒ Що запитується у задачі?
‒ Як взнати, скільки грибочків було у білочки?
Розв’яжіть задачу.
Запис задачі у зошит.
Задача 1.
8 ∙ 2 = 16 (гр.)
Відповідь: 16 грибочків.

От задачу розв’язали,
Й далі ми помандрували.
Ну, а білочці на зиму
Ми грибів дали корзину.

‒ А хто це? Відгадайте загадку.
Довгі вуха, куций хвіст,
Невеличкий він на зріст.
На городі побував,
Там капусту куштував.
Довгі лапи, скік та скік,
Ми попались, а він втік. (Зайчик)

Зайчик вивчив всю таблицю,
Весь урок уважно слухав.
Але звідки йому знати,
Як задачу розв’язати?
Любі дітки, поспішіть,
Зайчику допоможіть.

Розв’язати задачу.
10 морквинок зайчик розклав на 2 рівні купки і зв’язав у пучки. Скільки морквинок у кожному пучку?
Описание: Зайчик з морквою-2 










Аналіз задачі.
‒ Скільки морквинок було у зайчика?
Що він зробив?
Що запитується у задачі?
‒ Якою дією ми будемо розв’язувати задачу?
Запис у зошитах.
10 : 2 = 5 (м.)
Відповідь: 5 морквинок.
 5)  Віршовані задачі.
‒ Відповідай швидко!
Мамі зайчик Куцохвіст
У двох  пучечках моркву ніс.
В кожному ‒ по 7 морквин.
«Скільки всіх?» ‒ рахує він. (14)

Принесли в нірку мишки
18 горішків.
Як на двох  ділити?
Підкажемо їм, діти? (9).

У чотирьох синичок
16 є суничок.
як порівну ділити?
Скажіть синичкам, діти! (4)

Йшли 4 їжаки
І несли по 2 грибки.
А ви їм допоможіть
Ті грибочки полічіть. (8)

 Скільки ніжок у 8 курчат? (16)
 Вушок в 9 зайчат? (18)
 Ріжок у 5 корів? (10)
 Скільки крил у 9 синиць? (18)
 Вушок у 7 лисиць? (14)
– Що нам потрібно знати, щоб легко розв’язувати ці завдання?   (Таблиці  множення і ділення.)
V. Підсумки уроку.
  – Сьогодні ми у казці побували, лісовим звіряткам допомагали.
     Що ми повторили?
     Що вам найбільше сподобалось на уроці?

VI. Домашнє завдання.
Диференційовані індивідуальні завдання.




Висновки
Отож,  щоб  зацікавленість учнів  до  вивчення  математики  не знижувалася,  потрібно систематично  проводити  ігри  з використанням новітніх інформаційних технологій.
Розглядаючи  навчально-ігрову  діяльність  як  процес  навчання, можна зробити висновки:
  ігрова  діяльність –  це  багатокомпонентна  цілісна система;
  спосіб  досягнення  цілей  і  розвиток  особистості  школярів відбувається завдяки особистісно-мотивацій-ній діяльності;
  пізнавальна  діяльність,  що  розгортається  на  основі  гри, спрямована  на  конкретні  цілі  й  результати;
• результат  ігрового  навчання  досягається  в  процесі  поетапного вирішення системи проблемних завдань;
  завдяки  ігровій  діяльності  формуються  комунікативні  дії учнів  між  собою  та  вчителем; 
  зростає інтерес до вивчення предмета.
Мій власний досвід свідчить про те, що які б педагогічні технології ми не впроваджували в практику, досягнення та результат діяльності можна отримати, лише зацікавивши учнів на уроці. І саме тут мені допомагають ігрові технології, оскільки молодші школярі постійно відчувають потребу в грі – це перша можливість проявити себе, розкрити творчі здібності і таланти.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.